Helene Engholm Michelsen
Æstetisk kunst, der kan bruges
Om kunstneren Helene Engholm Michelsen
Af kunstrådgiver, skribent og blogger Connie Boe Boss
Fællesnævneren i skulptør Helene Engholm Michelsens arbejde er det tekstile udtryk overført til keramiske skulpturer. Mønstre og strukturer i leret er som vævninger i stof.
Helene Engholm Michelsen (1964) er uddannet produktudvikler og har arbejdet i tekstilbranchen i mange år, men fik lyst til at trække sin tekstile verden ind i arbejdet med skulpturer. Derfor stod hun i en form for mesterlære hos sin mor, billedhuggeren Betty Engholm.
Nu er kunstneren især kendt for sine keramiske skamler og bænke, skabt til at kunne siddes på, og som også kan stå ude i al slags vejr. Hun kan godt lide at skabe kunst, der kan bruges; noget, der ikke kun er smukt og dekorativt, men har en funktion. Vælger man at stille hendes bænke eller skamler udendørs får de efterhånden patina af vind og vejr, hvilket hun ser som en ekstra skønhed.
Arbejdsprocessen
Først bygges skulpturerne op med plade- og pølseteknik, alt efter hvor organisk udtrykket skal være.
Dekorationen på leret fremkommer ved at ridse i det, sætte elementer på det (f.eks. små blade), eller præge organisk materiale ind i det. At leret har ”mønstre” der kan ligne tekstilers, er et særkende i Helene Engholm Michelsens værker. Inspirationen til mønstrene kommer mange steder fra: Gamle klinker og fliser, naturen, vævede tæpper eller et stykke tekstils mønster eller vævning.
Vægtningen mellem glasurens lyse og mørke nuancer, det blanke og matte, måske ru i overfladen og det kantede og bløde i formgivningen er en anden af de kunstneriske valg i processen: Hvordan opnås det mest spændende visuelle udtryk? Hvornår lykkes kontrasten i skulpturen bedst?
Det skal se håndgjort ud, det unikke rummer altid fejl, og sådan skal det også være med hensyn til mønstre og glasur. Målet er ikke perfektion.
Balance
Helene Engholm Michelsens kunst skal være harmonisk og nydelsesfuldt at se på; det skal være i balance og blikket skal hvile. Hun er meget inspireret af den japanske æstetik kaldet Wabi-sabi, hvor tilfældighed og forgængelighed, herunder det fejlfyldte, anses for at være det spændende, fordi det alt for korrekte bliver kedeligt.
Netop ujævnheder i håndgjort unikakunst bærer en hensigt i sig selv og skal ikke ses som fejl. Skønhed og enkelhed, midlertidighed og uperfekthed er nøgleordene til at forstå kunstnerens univers.
Helene Engholm Michelsens arbejde bygger grundlæggende på dualiteter og balance mellem yderpunkterne, og når det lykkes at skabe harmoni i værket, hviler både øje og sind. Akkurat som i livet.
|