København / Aarhus
 

Pernille Koch

Surrealistisk symbolik

Kunstskribent, Kunstformidler Connie Boe Boss, Pernille Koch er uddannet tegner og grafisk designer på Danmarks Designskole 1976-80, og netop de grafiske elementer kombineret med en eminent evne til at tegne er de bærende elementer i hendes kunst. Medlem af BKF Billedkunstnernes Forbund.

Almindelighederne kommer fra Pernille Kochs observation af verden omkring sig og i hende selv. Alt kan inspirere, alt kan blive til tegn i hendes smukke og delikate kunstneriske univers.

Men tag ikke fejl! Værkerne er ofte udført i lyse pasteller og kan ved første øjekast se nærmest ”nuttede”, søde og ufarlige ud. Det er dog ikke køn dekoration der er hendes ærinde. Pernille Koch gemmer nemlig mange hentydninger og budskaber i sin brug af symboler og skrift, og går beskueren på opdagelse i disse, vil man opdage, at der så sandelig er brod i hendes kunst.

Serien ”Hundehoveder” er dels et hint til vores (måske problematiske) menneskeliggørelse af hunde, dels referencer til aktuelle problemstillinger, som hun mener vi skal få øjnene op for.

Stabeldyr-serien bygger oprindelig på Brdr. Grimms eventyr ”De 4 musikanter fra Bremen”. Serien handler om vores behandling OG mishandling af dyr, hvor man ser at tapirernes underlige tøj har en lang række symboler påtegnet, f.eks. skydeskiver.

Insektserien handler i høj grad om kunstnerens øje for den fornemme symmetri hos insekter. Hun fascineres af deres form og allerede som barn iagttog hun insekters opbygning. Også her indarbejdes betydninger på forskellig vis.

Ofte inspireres Pernille Koch af en farve, og arbejder derefter ud fra en art modsathed. Hendes kunst skildrer kontraster, og ser vi ikke nøje efter, overser vi måske det væsentlige, som også er det alvorlige: Nemlig hendes kommentarer til den verden, vi lever i.

Man kan sige, at Pernille Koch fanger os med det pæne og lyse, bruger ornamenter og symboler til beskrivelse af det dystre, og tilfører det hele humor, så vi i genkendeligheden tør se os selv og verden. Hun driller os lidt, forfører os ind i en tilsyneladende grafisk smuk og pastelfarvet verden og inde i den møder vi de mere alvorlige sider af tilværelsen, som hun ønsker at vi forholder os til.