København / Aarhus
 

ART`M Kunst & Galleri

Række 1 Gan-Erdene Tsend

Gan-Erdene Tsend er født i 1979 i Murun i Mongoliet. Han arbejder og bor i Münster i Tyskland og er uddannet fra Academy og Fine Arts Münster/Germany i 2010, University of Culture & Art i 1996-01.

Tsends figurative oliemalerier er umiddelbart smukke, poetiske og harmoniske, men tematiserer ofte i en melankolsk tone eksistentielle emner som erindring, længsel, tab og rodløshed. De er malet i realistisk stil og motiverne er let genkendelige, men de efterlader beskueren med en masse stof til eftertanke, som krypterede spørgsmål beskueren selv må finde svaret på.

Tsends malerier bærer netop præg af at være udspændt mellem to meget forskelligartede kulturer og tematiserer den grundlæggende splittelse mellem kunstnerens opvækst i hjemlandet Mongoliet med dets distinkte endeløse slettelandskab og nomadiske kultur og hans nuværende liv i Tyskland.

Dualiteten mellem en ydre sanset og en indre erindret virkelighed, præger mange af Tsends værker. De synes at antyde, at vi simultant lever parallelt i to verdener; nu og her i en ydre sanselig virkelighed, men med hele vores erindrede baggrund, savn, tanker og fantasi som evig livsledsager.

række 2 Kim Pihl

Billedkunstner Kim Pihl er født i 1974. Han arbejder primært med olie på lærred, men kan, hvis værket ”kræver” det, inddrage akryl og/eller spray.

Kim Pihl er oprindelig uddannet Cand. Pæd. Psyk., hvilket sammen med andre store og små begivenheder i hans liv har præget de bevidste og ubevidste tilgange til det at male. Han måtte efter flere år indenfor det pædagogisk psykologiske arbejdsfelt sande, at kunsten og dermed maleriet var dét der i sidste ende gav mening for ham.

Kim Pihl er i dag fuldtidskunstner og føler sig privilegeret over, at kunne gøre sin indre drivkraft og livsnerve til sit arbejde. Den menneskelige psyke er en klar gennemgående faktor i Kim Pihls værker. Via det meget bevidste karakteristiske og farverige billedsprog, tilstræber han at skabe kunst, som i sidste ende får beskueren til at reflektere over eget liv, moral, etik og smag.

Det faktum, at ALLE vil betragte værkerne ud fra det de bringer med sig ind i rollen som beskuer, er noget Kim Pihl elsker ved kunsten. Allermest elsker han det faktum, at det er ham selv, der i netop dette øjeblik er katalysatoren for denne proces.

Række 3 Anna Emelia

Svenske Anna Emelia er født i 1970 og er uddannet billedkunstner fra Schillerska Konstskola i Göteborg 1987 – 1990.

Hun maler primært med oliemaling og akvarel, og hendes værker er smukke, poetiske og sanselige og kredser om tidløse blomstermotiver, sjælelige landskaber og smukke serier af kvindeportrætter.

Hun beskriver selv sine malerier som billeder på sine egne følelser, udtrykt gennem naturens motiver. Hendes kunstneriske praksis er også malerisk et arbejde med lys og skygger.

Stilistisk balancerer værkerne mellem det hyperrealistiske og en form for magisk realisme, hvor landskaberne virker besjælede eller mystiske og fremmede, trods de umiddelbart genkendelige motiver. Hun har en subtil måde at dramatisere lyset, løfter motiverne ud af hverdagen og til noget magisk og eventyrligt.

række 4 Heidi av Reyni
Heidi Av Reyni er født i 1966 og opvokset i den lille bygd Eiði på færøerne, men har været bosiddende i Danmark siden 1973.

Reyni har arbejdet med keramik siden 2004, hvor hun studerede på Keramikskolen på Østerbro i København. I 2009 begyndte hun at arbejde med skulpturer og arbejder i dag primært som skulptør med figurative værker i stentøj og raku brænding.

Reynis værker har et særdeles særegent og karakteristisk udtryk, og man fornemmer i kunstnerens figurative og finurlige skulpturer den færøske forankring og nordiske tone, hun tydeligt bærer med sig med sine troldeagtige væsner.

Hendes værker forestiller oftest troldeagtige, menneskelignende figurer, hvis mimik, anatomi og kropssprog er hyper detaljeret og lettere karikeret med overdimensionerede hænder og fødder, store næser og grove ansigtstræk, alt for lange arme, eller hoveder der ikke passer i størrelsen til kroppen.

Reyni formår med sine letgenkendelige og -aflæselige figurative skulpturer at indfange og genspejle almenmenneskelige tilstande og følelser. Værkerne formidler kunstnerens empatiske og psykologiske indsigt, såvel som hendes dybdegående kendskab til den.